Miejscowość Pinzolo w Włoszech uważana jest za perłę Dolomitów. Położona w dolinie Val Rendena, u stóp drogi prowadzącej do Madonna di Campiglio, stanowi część Parku Narodowego Adamello Brenta. Park jest w rejonie Trydentu największym obszarem chronionym, bogatym w czystą wodę i występujące tutaj różnorodne gatunki fauny i flory.
Pinzolo jest znane w historii jako średniowieczna siedziba pierwszych bractw biczowników z rejony Trydentu - Compagnie dei Battuti del Trentino. W tym starym miasteczku znajduje się zabytkowy kościół Św. Wirgiliusza z Trydentu (San Vigilio)
kościół San Vigilio Pinzolo |
Kościól został wzniesiony w 1362 roku, następnie ozdobiony freskami 25
października 1539 roku przez włoskiego
malarza Simone II Baschenis (1495 - 1555) należącego do jednej z
najbardziej znanej grupy wędrownych malarzy w Bergamasco oraz w Trentino. Freski przedstawiają typowy dla tego okresu
sztuki alegoryczny taniec "danse macabre" – „taniec śmierci”.
Danse macabre był jedną z najpopularniejszych alegorii w sztuce plastycznej
i literaturze tego okresu. Freski przedstawiające taniec śmierci pojawiły się w
kulturze późnego średniowiecza w XIV i XV wieku. Przedstawiają one zazwyczaj
pochód ludzi wszystkich stanów ze śmiercią pod postacią szkieletu na czele.
Geneza „tańca śmierci” nie
jest całkowicie jasna. Szkielet zaczął pojawiać się w sztuce średniowiecznej w
scenach historycznych i rozprzestrzenił się stopniowo na inne kręgi tematyczne.
We wczesnych tańcach śmierci nie występuje jednak szkielet tylkotrup; cytując
Jana Białostockiego ”każdy tańczy jakby z obrazem własnej śmierci, z sobą
samym, takim, jakim się rychło stanie”. Początkowo taniec śmierci to wspólny
pląs, później krąg taneczny stopniowo rozpada się na pary dążąc do
nieuchronności. Śmierć obrazuje kres rzeczy doczesnych i ujawnia ich znikomość,
w chrześcijańskim światopoglądzie była kresem istnienia doczesnego i progiem
prawdziwego życia.
Czy dlatego w orszak
śmierci wprowadzono grajków i różnego rodzaju muzykantów? W tanecznym
korowodzie śmierć zapraszająca ludzi niezależnie od wieku, płci, stanu do wspólnego
tańca, aby wieść ich równych sobie ku nieuchronnemu, wydawała się mniej
przerażająca.
W średniowieczu tańce
śmierci stanowiły element widowisk kościelnych. Początkowo były to poważne
procesjestopniowo zmieniające się w stylizowane scenki, w których śmierć
rozmawiała z zaproszonymi do tańca osobami, przebranymi za papieża, duchownego,
cesarza, dostojnika świeckiego, kupca i chłopa. Spektakle organizowane były na
cmentarzu, pod krzyżem czy w samym kościele. Przedstawienia tego typu
powstawały jako upomnienie przed nieuchronnym śmiertelnym losem, ale także jako
wyraz rozczarowania marnością świata i skargi na przemijanie. Najczęściej widowisko
poprzedzone było kazaniem na temat umierania, grzechu, kary i winy.
Dekoracja na zewnętrznej ścianie kościoła San Vigilio Pinzolo Taniec Śmierci i siedem grzechów głównych
|
Spektakle jako okresowa
forma przekazu, przestały wystarczać i sceny przedstawiające taniec śmierci
zaczęto także malować na cmentarnych murach, lub na ścianach kościołów i kaplic.
W późniejszym okresie elementy danse
macabre pojawiły się na obrazach, płaskorzeźbach, drzeworytach, miedziorytach
a także na tkaninach.
Do najpiękniejszych
malowideł z tego okresu należą obrazy z drugiej połowy XVI wieku na Campo Santo
w Pizie, w Clusone w prowincji Bergamo (XV w), w Como w kościele ś. Łazarza
(XV/XVi w), w Ferrarze w Palazzo della Regione (1520 rok) i kościele św.
Benedykta (1500r. ). W Polsce sceny z wyobrażeniem tańca śmierci zaczęto
powszechnie malować u nas późno, bo dopiero w XVII wieku. Do jednych z najlepszych
i najlepiej zachowanych należą malowidła z kościoła Bernardynów i klasztoru
Wizytek w Krakowie z drugiej połowy XVII wieku.
Freski znajdujące się na południowej ścianie kościoła Św. Wirgiliusza w Pinzolo zostały zamówione prawdopodobnie przez bractwo Confraternita dei Disciplini di Pinzolo i zachowały się do naszych czasów w prawie idealnym stanie.
Dekoracja na zewnętrznej ścianie kościoła San Vigilio Pinzolo Taniec Śmierci i siedem grzechów głównych
|
Orszak
danse macabre otwierają trzy
szkielety muzyków, następnie fresk przedstawia Chrystusa na krzyżu i kolejno 18
postaci o różnym pochodzeniu społecznym, o zatroskanych twarzach. Każdej postaci
towarzyszy uśmiechnięty szkielet.
Dekoracja na zewnętrznej ścianie kościoła San Vigilio Pinzolo Taniec Śmierci i siedem grzechów głównych - część środkowa
|
Pochód zamyka śmierć na koniu i Michał Archanioł (możemy go rozpoznać po trzymanym w prawej dłoni mieczu), w towarzystwie diabła, który trzyma księgę z 7 grzechami głównymi. Siedem grzechów głównych zostało przedstawione przez alegoryczne postacie zwierząt – dziś niestety już prawie nieczytelne.
Julika Tatur
Jan
Białostocki, Płeć śmierci, „słowo/obraz/terytoria”, Gdańsk 2007.
Marek Żukow-Karczewski, Taniec
śmierci (Dance macabre), "Życie Literackie", 43/1989.
Wspominki z podróży http://driftergroup.blogspot.com/2012/04/wyjazd-narciarski-wochy-pinzolo-marzec.html
zdjęcia Julika Tatur
0 komentarze